היי, עיתונות, הבית שלך עולה באש

לפני כעשור, כשהייתי ראש מערכת החדשות של ynet, הוזמן הכתב לענייני ערבים של האתר, עלי ואקד, לכנס באוניברסיטת תל אביב. כשחזר, סיפר לי שלצידו היו עיתונאים מכלי תקשורת ותיקים ונחשבים, שהביטו בלעג קל על עמיתם מהמדיה החדשה והחצופה, האינטרנט הזה. עד שהגיע השלב שבו נשאלו הסטודנטים באולם כיצד הם צורכים את החדשות שלהם. לתדהמתם של העיתונאים הותיקים, חלק נכבד מהם הודו שעברו לאינטרנט. מעטים קראו עיתונים ומעטים עוד יותר רכשו אותם בכסף.

חשבתי קצת על הסצנה הנבואית הזו כשקראתי בסוף השבוע את הפוסט הזועף של קליי שירקי, אחד המומחים היותר גדולים לנושאים חברתיים-דיגיטליים. היי אתם בעיתונות המודפסת, הוא טוען, הבית שלכם עולה באש ואתם חשים רק תחושה חמימה ונעימה בגב. ליתר דיוק: זמנכם קצוב, ואתם מסרבים להודות בזה.

הטיעון המרכזי של שירקי הוא שהעיתונות המודפסת נשלטת על ידי התפיסה הרומנטית/נוסטלגית, לפיה לא ייתכן שאנשים יבחרו פשוט לוותר על העיתון היומי שלהם, זה לא יעלה על הדעת. תקראו את המספרים, הוא מציע, התהליך כבר בלתי הפיך ורצוי שנעבור לתפיסה השנייה – הריאליסטית, שאומרת שהגיע הזמן לתכנן את העתיד ולא להתבלבל – הוא אוטוטו כאן.

בעבר כתבתי קצת על הניסוי לגביית תשלום של הארץ, וקראתי בשבוע החולף את דבריו האופטימיים של סמנכ"ל הדיגיטל שלו, ליאור קודנר, בנושא. אבל בלי לדעת את הנתונים, אני מניח שגם ב"הארץ" וגם בעיתונים אחרים יודעים שההדפסה היומיומית של עיתונים הופכת אט אט לגחמה כלכלית. בסופי השבוע יש עדיין עוצמה ברורה למוצר מגזיני מודפס, אבל ביומיום? כל מוצרי הרשת אוכלים את אגד הנייר בלי מלח, ועוד בקצב החדשות של מדינת ישראל.

בשנים האחרונות אני מעביר סדנה לחדשות באינטרנט במכללת עמק יזרעאל. בכל סמסטר אני פותח בשאלה הקבועה לסטודנטים: איך אתם צורכים חדשות? מאילו כלי תקשורת? איך אתם מחוברים לעולם ויודעים מה קורה? אם תרצו, זו קבוצת המדגם הקטנה שלי, כל שנה מחדש.

והנתונים חד משמעיים: כמעט אף אחד בגיל 25 ומטה לא קורא עיתונים בקביעות, מידי יום. הגברים שבחבורה עדיין מחבבים את מוספי הספורט היומיים, אבל להוציא פריקים פה ושם, זה מה יש. העידכון הנפוץ ביותר – נכון לקיץ 2014 – מתבצע באמצעות גלישה סלולרית לאתרי חדשות, או קבלה ישירה של אייטמי חדשות בדידים דרך רשתות חברתיות.

השכבה הצעירה הזו לא מכירה ברובה הגדול שמות של עיתונאי פרינט. ההיסטוריה המפוארת שלהם לא אומרת לה דבר. ואם תגידו שזה עצוב, אטען שאתם שבויים שוב בתפיסה הרומנטית שאוכלת כל חלקה טובה בעיתונות.

כבר היום יש לא מעט מעוזי עיתונות שנמצאים בדרכם להיות פיקציות כלכליות או שכבר הגיעו לשם. רוצים קצת מספרים? בבקשה: דו"ח לגבי 2013  שכותרתו היא שתפוצת העיתונים ברחבי העולם דווקא עלתה ב-2%, מגלה בקריאה מעמיקה שבמדינות המערב – צפון אמריקה ואירופה – היא צנחה באותה שנה ב-5.3%, ובסך הכל 10.3% ב-5 השנים האחרונות. אז מאיפה הגידול בנתון הכללי? ממדינות מתפתחות, למשל באסיה ודרום אמריקה. אבל, כפי שמציינים כאן, הן הולכות וסוגרות את הפער הדיגיטלי במהירות, והגידול הזה בתפוצה הוא זמני. עדיף להסתכל, כלכלית, על נתוני הצניחה מההכנסות לפרסום בפרינט. וכאן המספרים חד משמעיים.

הבעיה הגדולה, כמו תמיד, שכלי התקשורת ברשת עדיין "מסרבים" להרוויח מספיק כסף כדי להציל את חברות התקשורת. הפרסום לא מניב רווח גבוה מספיק וחלקו בעוגה הכללית לא גדול מספיק. שלא לדבר על מודלים של חומת תשלום, שברובם נכשלים כשלון חרוץ.

העתיד, לפחות זה של העשורים הקרובים, תלוי בחשיבה סינרגטית. באיחוד חכם ויצירה של מערכות חדשות היברידיות, שיידעו לעבד ולפלוט חומרים בזמן אמת לכל הפורמטים. זה מצריך, בין היתר, חינוך מחדש של עיתונאים, הבנה שחוקים נושנים כמו בלעדיות או "לשמור לבוקר" עומדים להתפוגג מהעולם ולהתחלף בחדשים כמו מיקסום יכולות הארגון כדי להשיג שיא של צרכנים לכל אייטם – וויתור של עורכים על אגו.

כן, הצחקתי גם את עצמי בזה האחרון.

ארגונים שישכילו לבצע את המהפכה השקטה הזו, אולי יוכלו להציל את עתיד העיתונות של כולנו. ואולי גם כמה עצים על הדרך.

אודות shaatuk

Journalist, atheist, fatalist and optimist
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על היי, עיתונות, הבית שלך עולה באש

  1. Adi הגיב:

    חבל שכמו באמצעי התקשורת הישנים, ואף יותר מהם, המשכורות של הכותבים ברשת מגוחכות, והם הראשונים בקו הפיטורים כשהם מוחלפים בתוכן שיווקי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s