על פולמוס סטטוסים מצייצים

הופעתי פעמיים ב"סטטוסים מצייצים", נדמה לי. פעם אחת אחרי שכתבתי משהו אישי לזכרו של סבא שלי, לרגל יום השואה. החשיפה למאסות של מאות אלפי הגולשים של "מצייצים" לא הטרידה אותי, ולא סברתי שאבי לן פגע בזכויות היוצרים שלי, או בצוואתי הרוחנית, או המוסרית או השד יודע מה. מצד שני, לא נפלתי ארצה, מפלבל בעיניי, מרוב עונג על הלייקים והתגובות. ככה זה, כשאתה מהדור שזוכר את הישיבות שבהן המציאו את הטוקבקים בעברית בפעם הראשונה. אגב – הערת אגב – מעולם לא הבנתי לעומק את המנגנון הנפשי שמביא אדם לכתוב טוקבק. הטוקבק היחידי שכתבתי בימי חיי נכתב בתגובה לכתבה שפרסם אתר כלשהו ועסקה בי. כתבתי ברוח לצון ש"יש לתפוס את גיא בניוביץ' ולתלות אותו מביציו בכיכר העיר". הטוקבק פורסם כלשונו, מה שגרם לי להרהורים על מנגנון הסינון המשובח של האתרים בישראל.

אבל איפה היינו? כן, סטטוסים מצייצים. הסערה שסביב הורדת העמוד הפופולרי להפליא היתה מוצדקת. ולמה? כי רשמית לפחות, סטטוסים הפך לאחד מכלי התקשורת המשפיעים במדינת ישראל. למה 2? כי 700,000 גולשים הצביעו כך, וזו כבר מאסה שמחייבת תשומת לב. אין הרבה כלי תקשורת ישראלים שיכולים להתגאות במספר כזה של צרכנים. מכאן נסטה לשאלה שהועלתה על ידי לא מעט גורמים בעקבות הורדת העמוד: האם גוף כזה, הנשען בלעדית על תוכן של אחרים – האם הוא בכלל כלי תקשורת? בעולם העיתונות נהוג לעשות את ההפרדה הבסיסית הזו שבין יצרני תוכן, כלומר מערכות שכותבות ויוזמות את הסיפורים שלהן באופן עצמאי, לבין ממחזרי תוכן – כלומר אלה שלוקחים תוכן של אחרים ועושים לו פולו-אפ או פשוט לועסים אותו מחדש באופן אטרקטיבי. כדי שלא להעליב אף אחד, נחשו לבד באיזו מדיה נמצאים אילו כלי תקשורת, לא צריך לעבוד קשה מדי.

זה נשמע על פניו רע או לעגני – אבל שימוש בתוכן של אחרים היא אחת מאבני היסוד של התוכן האינטרנטי. אריאנה האפינגטון עשתה קריירה בזכות מאות בלוגרים שכתבו ל"האפינגטון פוסט" בלי לקבל פרוטה. ומצד שני, יש לא מעט כותבים ובלוגרים, אם נהיה כנים לחלוטין, שלא היו זוכים לחשיפה של מעבר לאמא+סבתא+הכלב אם לא בזכות הפלטפורמות האדירות שניתנו להם לקידום. כך שהדיל כאן ברור למדי – קבל חשיפה, לא כסף. וזה בסדר. תצליח יום אחד בגדול? פתח בלוג עצמאי ודרוש כסף, לך על זה.

ומעבר לכך, יש כאן גם הצדקה שעומדת בבסיסה העירום של רשת האינטרנט, והיא שלכל אחד יש קול – שראוי לקידום ולהאזנה. מבחינה זו, הסיכוי של כל אחד מאיתנו להגיע למאות אלפים ואף למעלה מזה חייב את עצמו לרשת – ולאתרים כמו האתר של אבי לן, שהעניק אמפליפיקציה אדירה לטקסטים של כל אחד, החל מבדיחות ואמרות כנף ודרך סיפורים אישיים מרגשים. התמהיל הוא שקובע את מידת ההצלחה של האתר, וכאן נכנס החלק העיתונאי לסיפור. יש מי שבוחר עבורכם מה לקדם ואיך, ומבחינה זו צריך להסיר את הכובע בפני לן וזוגתו עדי, שבהחלט יודעים איך לעשות זאת היטב.

אבל הכסף. המימון. התוכן השיווקי. חרפה וזה.

אני חוזר מידי פעם לנושא הכאוב הזה של מימון תוכן באינטרנט. נדמה לי שלפני כשנתיים כתבתי על כך בהקשר של "הארץ", ומאז לא השתנה הרבה. לא מעט אושיות אינטרנטיות שוברות את ראשן הקולקטיבי בניסיון לפצח את הקוד. כמו בנדיקט קאמברבץ' הניצב מול האניגמה, (סליחה, אלן טיורינג, כמובן), כך ניצבים עיתונאים ומו"לים מול השאלה היומיומית הזו: יש לי זיליון וחצי גולשים – איך עושים מהם כסף? הרי מה שאנחנו כותבים שווה משהו, לא? אז למה, גוועלד, למה הם לא משלמים?

והנה התשובה, נכון לעכשיו, לשאלה "איך עושים מזה כסף":

בכל דרך אפשרית.

בואו לא נגזים, לא צריך לשדוד אנשים ברחובות. אבל כל דרך הגונה, כולל תוכן שיווקי, באנרים, פופ-אפים, זופ-אפים ושמופ-אפים שמצליחה להחזיק מערכת טובה ומתפקדת, ראויה בעיני. השאלה היחידה שצריכה להישאל לגבי כלי התקשורת הספציפי היא זו: האם הוא תורם לחיי? האם הוא משעשע אותי, מחנך אותי, מוסיף לי מידע, מוסיף לי הנאה? האם, בקיצור, אני לא רוצה לוותר עליו?

וזו, מבחינתי, השאלה היחידה שקובעת.

נ.ב. ומבחינת החוקים של פייסבוק? חוקי הממלכה של צוקרברג אכן בעייתיים ורצוי לציית להם אם רוצים לגור שם. והחוק מספר אחד של הארגונים הגדולים אומר: הם רוצים לעשות כסף ראשונים.

אופס, נדמה לי שבדיוק על זה דיברנו, לא?

 

אודות shaatuk

Journalist, atheist, fatalist and optimist
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, תקשורת, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s